De gemeente Haarlem is voornemens om vanaf 1 januari 2025 de huidige milieuzone in een nul-emissiezone te veranderen. Dit zou betekenen dat vanaf dat moment vracht- en bestelwagens alleen nog zonder uitstoot van vervuilende stoffen deze zone mogen binnenrijden. In de praktijk betekent dit dat zij op elektriciteit of waterstof moeten rijden.

Op 2 oktober 2023 heeft de gemeente Haarlem het ontwerpbesluit voor de invoering van de zero-emissiezone in Haarlem gepubliceerd. Meerdere leden van de Industriekring Haarlem (IKH) maken zich zorgen over de invoering van de nul-emissiezone omdat dit grote gevolgen heeft voor hun wagenpark. Zij vragen de gemeente om de invoeringsdatum uit te stellen naar 1 januari 2030, zodat bedrijven meer tijd hebben om maatregelen te nemen. Bedrijven vrezen ook dat het beschikbaar maken van de benodigde infrastructuur voor het op grote schaal opladen meer tijd zal vergen.

Op donderdag 15 februari 2024 is het raadsvoorstel ‘Besluit invoeren nul-emissiezone voor vracht- en bestelwagens in Haarlem’ tijdens de raadsvergadering besproken en hebben leden van de IKH ingesproken.

Werknemersorganisatie VNO-NCW West onderschrijft de noodzaak van de overgang naar zero-emissie stadslogistiek en beschouwt deze stap als onvermijdelijk. VNO-NCW West pleit ervoor dat voorlopers in het bedrijfsleven zo veel mogelijk worden ondersteund bij het vervullen van hun voortrekkersrol. Tegelijkertijd is het belangrijk dat ondernemers die achterblijven in deze transitie bij de hand worden genomen, zodat ook zij mee kunnen. Verder rust een grote verantwoordelijkheid op de landelijke en lokale overheden om in hun communicatie naar ondernemers snelle en duidelijke informatie te verschaffen. Het is tevens van belang dat de overheid de benodigde faciliteiten biedt om de overgang daadwerkelijk te realiseren; ‘’wat niet kan, kan simpelweg niet’’. Volgens de IKH heeft de gemeente Haarlem de ondernemers nog onvoldoende gefaciliteerd en is er meer tijd nodig.

Alle informatie over `zero-emissie stadslogistiek vind je hier