De IKH is, net als de mobiliteitssector en VNO-NCW West, onaangenaam verrast door de landelijke beslissing om de huidige vrijstellingsregeling voor het besturen van een elektrische bestelauto met een C-rijbewijs niet langer te gedogen. De gedoogregeling, die ervoor zorgt dat bestuurders ook met een B-rijbewijs in een zwaardere elektrische bestelauto mogen rijden, wordt slechts een half jaar verlengd tot 1 juli 2024. Een zwaar besluit voor ondernemers die investeringen hebben gedaan in de verduurzaming van hun wagenpark die hierdoor geraakt worden, maar ook in het vertrouwen in de overheid die de transitie naar duurzame stadlogistiek zal moeten faciliteren.

Oproep aan de gemeente Haarlem
Op het moment heerst er al een tekort aan geschikte elektrische busjes om de duurzaamheidsambities van de gemeentes, die veel ondernemers overigens ook onderschrijven, te vervullen. Daarnaast zal het tekort aan bestuurders met een C-rijbewijs hier ook door toenemen. Daarom doet de IKH en VNO-NCW West een oproep aan lokale overheden, waaronder gemeente Haarlem, om gezamenlijk richting het Rijk en de Tweede Kamer op te trekken, en de regeling alsnog voor een langere periode te verlengen.

Klik hier voor meer informatie over vrijstelling C rijbewijzen voor langere periode